Breakfast in Bed

De herfst is officieel begonnen en hoewel het weer nog behoorlijk zomers is, moeten we onszelf toch op gaan maken voor guur herfstweer. Persoonlijk vind ik het heerlijk om lekker in bed te liggen terwijl de wind om het huis giert en de regen tegen de ramen slaat, helaas moet een mens ook weer opstaan en om buiten de buien te trotseren vind ik heel wat minder aantrekkelijk. Maar op zondag hoeft dat meestal niet en kunnen we lekker binnen blijven, het liefst de hele dag in pyjama en met een lekker ontbijt op bed.

Toast, thee, vers sap en een eitje zijn natuurlijk heerlijk, maar wil je jezelf (en je geliefden) een keer echt verwennen, probeer dan ook eens de ontbijtklassieker ‘Eggs Benedict‘, het is een beetje werk, maar zeker de moeite waard!

eggs-benedict
foto: Jamie Magazine
Advertentie

Goed zorgen voor je beddengoed

Als je wil weten hoe je je beddengoed moet wassen, kijk je natuurlijk op het wasetiket of carelabel. Maar als je je beddengoed echt goed wil verzorgen zijn er nog wel wat extra punten waar je aandacht aan kan besteden. We hebben ze hieronder voor je opgesomd.

Hoe vaak wassen?
Kussenslopen, (hoes)lakens en dekbedovertrekken verschoon je het liefst elke 7 tot 10 dagen.Beddengoed wat niet direct met de huid in contact komt (zoals spreien en plaids) verschoon je eens in de 3 maanden. Kijk goed op de carelabels van dekbedden en kussens of deze in de machine gewassen  mogen worden, zo ja, doe dat dan elke 6 maanden. Is zelf wassen niet mogelijk, breng ze dan 2 maal per jaar naar de stomerij.

Wassen en drogenwasmachine
Katoenen lakens kunnen gewoon in de wasmachine. Wassen op 30 of 40 graden is voldoende. Gebruik een klein beetje vloeibaar wasmiddel, geen bleekmiddel, poederwasmiddel of wasverzachter, deze tasten de natuurlijke vezels aan waardoor de stof sneller slijt! Wil je je was toch bleken, gebruik dan geen chloor maar een middel op basis van waterstofperoxide, vaak aangeduid als ‘Oxi’. Ook kun je wat baking soda en een scheutje azijn in de trommel doen. Was je beddengoed nooit samen met kleding: ritsen, knopen en haakjes kunnen het weefsel beschadigen!

Vul de wasdroger tot maximaal de helft om in elkaar gedraaide was te voorkomen en droog op een lage temperatuur. Gebruik een bal van wolvilt in je droger om de was sneller te laten drogen en zachter te maken. Ga je na het drogen de lakens direct weer gebruiken om je bed op te maken? Haal ze dan uit de machine voordat ze kurkdroog zijn, dat laatste kleine beetje vocht zorgt ervoor dat je je bed mooi strak opmaakt, zonder kreukels. Doe dit dan wel ’s ochtends zodat ’s avonds je lakens wel helemaal droog zijn

Bescherm je beddengoed
Niemand is dol op huisstofmijt, maar het is een utopie om te denken dat je je huis huistofmijtvrij kan krijgen. Ben je allergisch voor deze microscopisch kleine beestjes die zich voeden met huidschilfers? Koop dan speciale hoezen voor om je matras en kussens.
Maak ’s ochtends niet direct je bed op, maar laat het even opengeslagen liggen zodat het vocht goed kan verdampen. Ban huisdieren uit de slaapkamer; zij verliezen haren en huidschilfers waar de huisstofmijt dol op is.
En nu we het toch over hygiene hebben; veel mensen gebruiken hun bed om de koffers op te leggen bij het inpakken. Denk je eens even in waar die koffer allemaal geweest is…. die zit vol met vuil en bacterieen, niet zo’n goed idee dus om die neer te leggen op de plaats waar je straks lekker wil gaan slapen! (hetzelfde geldt voor je tassen met aankopen na een dag shoppen, die tassen heb je misschien wel even op de grond gezet terwijl je tussen de rekken aan het neuzen was, of in de tram of trein)

Vouwen en opbergen
Vouw je beddengoed pas op als het volledig droog is en bewaar het in een kast die droog, niet te warm en geventileerd is, natuurlijke vezels moeten kunnen ademen.
Zonlicht is niet goed voor je lakens, ze kunnen hier permanent door vergelen. Bewaar beddengoed nooit in plastic bewaardozen, deze ventileren niet en schimmel kan ontstaan, ook kartonnen dozen zijn geen goede keuze, de zuren uit het karton kunnen het weefsel aantasten. Leg tenslotte zakjes met gedroogde lavendel of rozenblaadjes tussen je linnengoed voor een heerlijke geur!linencloset

Wit!

Dat wit de perfecte basis is voor bijna elk interieur, dat weten we inmiddels wel. Voor het gebruik van wit in de kinderkamer zijn sommigen nog wat huiverig, maar ook voor de kinderkamer is wit heel geschikt. Vrolijk gekleurd speelgoed en knutselwerkjes drukken vaak al voldoende hun stempel op de kamer van een kind. Met wit beddengoed creeer je een rustige plek om te slapen, poppen, knuffels en een vrolijke sprei of plaid maken het helemaal gezellig.

Productiever worden? Zorg dat je goed slaapt! 8 tips voor een goede nachtrust

Happy family in colorful socks on white bed.

8 tips voor een goede nachtrust

Het zal geen verrassing zijn dat goed uitgerustte mensen productiever blijken te zijn. Volgens onderzoek van Harvard zijn slaperige mensen humeuriger en maken ze meer fouten in hun werk. Wanneer je moe bent is het immers moeilijker om je te focussen op je taken. Zorg daarom dat je goed uitgerust bent voor je aan een nieuwe (werk) dag begint. Hieronder 8 tips die een goede nachtrust bevorderen!

Ga op tijd naar bed

Dit klinkt wellicht als een open deur, maar een gemiddelde volwassene heeft 8 uur slaap nodig.Als je doordeweeks om 7 uur je bed uit moet, dan betekent dat dus dat je om 23 uur moet gaan slapen en niet nog een extra aflevering van die spannende Netflix serie moet gaan kijken…

Pas je slaapomgeving aan

Een slecht bed en teveel licht in de slaapkamer zijn funest. Zorg dus dat je een comfortabel bed hebt met een goed matras. Een volwassene verliest per uur slaap ongeveer 60 ml vocht, wat neerkomt op een halve liter per nacht! Het is daarom belangrijk dat je beddengoed gemaakt is van natuurlijke materialen zoals katoen of linnen. Deze materialen ademen en absorberen vocht zodat je bed niet klam wordt. De beste kwaliteit katoen  is Egyptisch katoen, dit is een katoensoort met lange vezels die een heel zachte en sterke stof opleveren.Beddengoed van Egyptisch katoen koop je bij Qotton
Teveel licht in je slaapkamer is ook niet bevorderlijk voor de nachtrust, zorg dus voor goed verduisterende gordijnen en plak standby-lampjes van apparaten zoals de tv zoveel mogelijk af. Ook de verlichte display van een wekker kan een behoorlijke stoorzender zijn, er zijn tegenwoordig wekkers te koop waarvan het display alleen even oplicht als je de wekker aanraakt.

Weg bij dat scherm!

Computer-, tablet-, en telefoonschermen houden je hersenen wakker. Deze schermen sturen fotonen naar de hersenen die het vrijgeven van het hormoon Melatonine vertragen en juist Melatonine is belangrijk voor een gezond slaap-waak ritme.

Sport, maar niet vlak voor het naar bed gaan

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat voldoende beweging (minimaal 150 minuten per week) er voor zorgt dat we beter en dieper slapen. Zorg dus dat je voldoende beweegt, maar niet vlak voor het slapen gaan
Als we sporten gaan hartslag en lichaamstemperatuur omhoog en dat maakt slapen moeilijker omdat het lichaam actief en alert is. Na intensief sporten kan het wel tot 6 uur duren voordat het lichaam weer volledig tot rust is. Sport dus zo veel mogelijk in de ochtend of gedurende de dag

Blijf van de snooze-knop af

Het is natuurlijk heel verleidelijk om nog een paar minuten te blijven liggen ’s ochtends, maar als je weer in slaap valt, dan start je weer met een geheel nieuwe slaapcyclus. Als de wekker na een minuut of 9 opnieuw afgaat, dan ben je in een veel diepere slaap dan bij de eerste keer dat de wekker afging. Uiteindelijk voel je je na die paar extra minuten vaak vermoeider, dus denk goed na of je die knop wel in gaat drukken!

Stap over op decaf

Koffie kan een prima jump-start zijn in de ochtend en helpt velen ook gedurend dag door dipjes heen. Maar als je niet zo’n goede slaper bent kun je het beter niet de hele dag door drinken, de cafeine houdt je uit je slaap. Stop met het drinken van cafeine-rijke dranken zo’n 6 uur voordat je wil gaan slapen

Eet op tijd

De mens is er niet op gemaakt om te eten en daarna direct te gaan slapen. De spijsvertering kost veel energie en dat gaat het beste als we rechtop staan of zitten (met dank aan de zwaartekracht). Je buikje rond eten vlak voor het slapengaan kan leiden tot zuurbranden en andere ongemakken

Mediteer

Ben jij een van die mensen wier bewustzijn wordt geplaagd door problemen en zorgen zodra je hoofd het kussen heeft geraakt? Probeer dan eens te mediteren. Tel schaapjes of doe de 4 – 7 – 8 ademhalingsmethode van Dr. Weil